Program edukacyjny pt: Ars, czyli jak dbać o miłość
Treść
Informacja o realizacji programu edukacyjnego pt: Ars, czyli jak dbać o miłość.
Program „Ars, czyli jak dbać o miłość” jest realizowany w naszej szkole od 4 lat, koordynatorem programu do roku szkolnego 2016/17 była p. M. Kościuszko, od roku szkolnego 2017/ 18 koordynatorem programu jest p. E. Rzońca. Miło mi poinformować, iż od 20 lutego 2018r program „ARS, czyli jak dbać o miłość” został oficjalnie wpisany do Bazy Programów Rekomendowanych, jako program obiecujący.
Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych.
Struktura programu oparta jest na 3 częściach, które mogą być zrealizowane w czasie 6 godzin lekcyjnych (minimum), istnieje możliwość wydłużenia czasu realizacji programu, jednakże górną granicą jest 12 godzin lekcyjnych
I część programu:
„Życie i dobre zdrowie podstawowym warunkiem ludzkiej miłości”
Najważniejsze tezy tej części programu:
- życie i dobre zdrowie to najważniejszy warunek miłości;
- substancje psychoaktywne nas oszukują, nie dają nam tego, co obiecują, powodują problemy.
II część programu:
„Czy używanie substancji psychoaktywnych może popsuć ludzką miłość?” (centralnym zagadnieniem jest pokazanie strat, jakie substancje psychoaktywne mogą spowodować w zakresie więzi między mężczyzną a kobietą, jak mogą negatywnie wpłynąć na rozwój człowieka w zakresie tożsamości i zadań związanych z płcią)
Najważniejsze tezy tej części programu:
- substancje psychoaktywne mogą niszczyć miłość;
- substancje psychoaktywne negatywnie wpływają na zdrowie człowieka.
III część programu:
„Substancje psychoaktywne a zdrowie prokreacyjne” (problematyka zdrowia w aspekcie wpływu obecnych wyborów życiowych – stylu życia – uczestników na zdrowie ich przyszłego potomstwa. Jakie skutki zdrowotne dla potomstwa mogą wywołać substancje psychoaktywne. Budzenie odpowiedzialności w kontekście przyszłych postaw rodzicielskich)
Najważniejsze tezy tej części programu:
- substancje psychoaktywne przyjmowane w czasie ciąży mogą powodować szereg zaburzeń i wad rozwojowych u dziecka;
- miłość rodzicielska chroni dzieci przed ryzykownymi zachowaniami.
Program oparty jest na aktywizacji uczestników, którzy w wyniku zadawanych przez prowadzącego pytań, formułują tezy, są autorami komunikatów profilaktycznych.
Główne przesłanie programu: miłość wymaga troski, zadbania, jest pewnego rodzaju sztuką.